Pieniądze nie rosną na drzewach. Kieszonkowe, dawać czy nie?

07.09.2019 | Blog, Dziecko, Matka

Uważam, że od najmłodszych lat należy uczyć dzieci gospodarowania pieniędzmi. A jak? Trzeba im je dawać, aby mogły praktykować.
Zdania co do dawania dzieciom kieszonkowego są mocno podzielone. Ja po rozmowach z psychologami, innymi rodzicami, przeczytanych artykułach, książkach i przede wszystkim własnych doświadczeniach zdecydowałam się na kieszonkowe.

Jest ono bardzo zróżnicowane i zależy od kilku czynników:

Przede wszystkim od zaangażowania dziecka w życie rodzinne, czytaj obowiązki.

Ważny jest też wiek.

Zachowanie.

Nauka.

Wywiązywanie się z obowiązków.

W naszym domu jest system wypłat – tygodniowy. Dzieciom jest łatwiej dysponować gotówką jak dostają ją częściej I w mniejszych kwotach.

Starsze dzieciaki muszą prowadzić zeszycik z kieszonkowym, gdzie zapisywane są kwoty i daty przyjmowanych przez nich pieniędzy. To uczy je również zapisywania, kontrolowania finansów, systematyczności i pilnowania swoich spraw. Gdyż, nie zgłoszenie się po pieniądze w ciągu 3 dni od zakończonego tygodnia rozliczeniowego, skutkuje jego anulowaniem.

I tak dzieci mają:

KIESZONKOWE

ROZLICZANE CO TYDZIEŃ W NIEDZIELĘ                                                              

 

PODSTAWA                                                                                                                                                                        5 ZŁ

BRAK UWAG, SPÓŹNIEŃ ITP.                                                                                                                                       5 ZŁ

BRAK złych ocen: 1 i 2                                                                                                                                                        5 ZŁ

BRAK:  MINUSÓW, PRAC DOMOWYCH, STROJU NA W-F, MATEIAŁÓW SZKOLNYCH ITP.                    5 ZŁ

WYKONANE OBOWIĄZKI DOMOWE                                                                                                                   5 ZŁ

DOBRE OCENY

za każdą 5                                                                                                                                                                             2 ZŁ

za każdą 6                                                                                                                                                                             5 ZŁ

 

PRACE PŁATNE

ROZLICZANE CO TYDZIEŃ W NIEDZIELĘ

 

OPIEKA NAD MŁODSZYM RODZEŃSTWEM                                                                                                     10 ZŁ za godzinę

SPRZĄTANIE SAMOCHODU

SAMO SPRZĄTANIE  RZECZY                                                                                                                                        5 ZŁ

SPRZĄTANIE + ODKURZANIE                                                                                                                                   15 ZŁ

SPRZĄTANIE + MYCIE SZYB                                                                                                                                       15 ZŁ

SPRZĄTANIE + ODKURZANIE + MYCIE SZYB                                                                                                  25 ZŁ

 

INNE RZECZY UZGADNIANE INDYWIDUALNIE

 

BRAK ROZLICZENIA DANEGO TYGODNIA W CIĄGU 3 DNI (NIEDZI., PON., WT.)

SKUTKUJE ANULOWANIEM KIESZONKOWEGO I ZAPŁATY ZA PRACĘ!!!

Ten system obowiązuje nasze nastolatki.
Mali chłopcy dostają na razie na lody i inne przyjemności od nas (nie umieją jeszcze liczyć), ale już teraz wiedzą, że mogą wybrać to albo to. Czyli każdy z nich ma prawo wyboru np. jednego słodycza jednak z danej grupy cenowej wskazanej wcześniej. Ustalamy to przed zakupami czy wyjściem. Np jedna kulka lodów, jeden batonik, jeden słodki napój. Najczęściej proponujemy lody, a oni chętnie na nie przystają. Jeśli chodzi o inne rzeczy, staramy się nie kupować byle coś kupić. Omijamy tzw “duperele”, bo to uczy złych nawyków, wydawania pieniędzy na byle co i coś niepotrzebnego. Raz na jakiś czas kupujemy zabawkę i wtedy znowu jest ustalona kwota i do niej mogą coś wybrać. Każdy tylko jedną rzecz. Nie ważne, że jeden wybiera puzzle za 10 złotych, a drugi figurkę bohatera za 100 złotych. Mają ustalony budżet do pewnej kwoty. Znowu uczymy, że kupujemy to na co czekali, coś co było dla nich ważne i chcieli to mieć, a nie dostają 100 zł i trzeba je wydać. Przykładowo teraz Leon marzy o piłce spidermana, a Kuba o stroju Deadpool’a i lego spiderman. Czekają na to i doskonale wiedzą czego chcą. Zanim dostaną mija trochę czasu około miesiąca, czasami dwóch żebyśmy mieli pewność, że to nie jest chwilowa zachcianka. Dzięki temu unikamy, stosu niepotrzebnych rzeczy i bezsensownego wydawania pieniędzy. Przed zakupem Kuba zdecyduje co wybiera z tych dwóch rzeczy. Drugą kupi w kolejnym okresie lub znowu zrezygnuje na rzecz nowego wyboru. Zabawki dostają średnio jedną na kwartał. Częściej kupujemy książki. Oczywiście w sklepie zawsze coś chcą, ale w większości przypadków rozumieją też doskonale komunikat, że nie teraz, że muszą poczekać i spokojnie możemy kupować tylko to po co przyszliśmy.
Nauczenie dziecka szacunku do pieniędzy, umiejętnego gospodarowania nimi będzie ogromną wartością dodaną na całe życie, a im młodsi tym łatwiej wprowadzić nawyk oszczędzania i kupowania tylko tego co potrzebne albo naprawdę upragnione. Ma to jeszcze kilka plusów: więcej pieniędzy u nas w portfelu, brak niepotrzebnych rzeczy, mniejszy bałagan i więcej miejsca na półkach.
Zachęcam do uczenia dzieci samodzielności od najmłodszych lat i dawania kieszonkowe jak tylko nauczą się liczyć pieniądze.

Jeśli podobał Ci się artykuł proszę podziel się nim z innymi.

Ewa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Nazywam się Ewa Frej jestem aktywną, szaloną kobietą przed 40. Żoną 11 lat młodszego Bartka. Matką szóstki dzieci, dwóch nastolatek Julki i Zuzi, a także czterech chłopców Leona, Kuby, Franka i Antka. Synowie to dwie pary bliźniąt z różnicą wieku 20 miesięcy. Pełnię funkcję  menedżera rodziny i planuję całą logistykę naszej familii. Do tego prowadzę firmę i spełniam własne marzenia…

  • Facebook

  • Instagram

  • Kategorie

  • Najnowsze wpisy